Zaak met een luchtje

28 januari 2014

Zaak met een luchtje

Spijkenisse heeft een beleid dat gericht is op het door de baas zelf opruimen van de door zijn hond gedropte uitwerpselen. Voor uitvoering van het beleid wordt ca € 500.000 opgehaald aan hondenbelasting.

Gedeeltelijk wordt dat ingezet op de overlast en gedeeltelijk verdwijnt dat in de Gemeentekas. Dat vinden wij niet kloppen. De belasting die door de hondeneigenaren wordt opgebracht moet gebruikt worden ter bestrijding van de overlast en niet anders. Als je het alleen maar gebruikt om de gaten in de begroting te dichten of als inkomsten bron, kunnen wij nog wel een aantal belastingen bedenken. Een aantal jaren geleden werd er nog een poopscooper gesignaleerd en er zijn wel eens bekeuringen uitgedeeld. Maar over het algemeen is het erg stil rond de handhaving. De Rekenkamer heeft dat ook al geconstateerd. Daarnaast komen er regelmatig klachten van bewoners in de krant en op het internet. Zo ook die van John. Overigens laat dit weer zien, dat bewoners die hun klachten op welke manier dan ook kenbaar maken aan de raad, altijd wel een luisterend oor vinden. Inspreekrecht bij de Raadsvergadering of niet.