Enquête Openbaar Vervoer

26 april 2020

Enquête Openbaar Vervoer

,,Eén ding is zeker: dat we het openbaar vervoer niet meer kunnen
belasten zoals we dat steeds hebben gedaan, met hartstikke volle perrons en treinen”, aldus minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur)
in het tv-programma WNL op Zondag.

Het openbaar vervoer is al jaren een zorgenkindje in Nederland. Overvolle treinen, mislukte aanbestedingen, noem maar op. Ook op Voorne Putten kunnen we er over mee praten mee praten met de aanbesteding van het busvervoer aan EBS, waardoor een woonwijk in Hellevoetsluis zonder busvervoer kwam te zitten. Na protesten is deze situatie slechts marginaal verbeterd.

Het lijkt er steeds meer op dat openbaar vervoer alleen nog maar vervoer wordt voor woon- en werkverkeer. Dit proces lijkt al langer aan de gang.

Zo onderzoekt NS met andere partijen of hoogfrequente treindiensten mogelijk zijn, ook bekend als Elke Tien Minuten Een Trein (ETMET), of spoorboekloos rijden.

Door ETMET gaan sommige reizigers er ook op achteruit. Sommige verbindingen worden slechter. Zoals het zich laat aanzien worden de verbindingen tussen grote plaatsen verbeterd ten koste van meer landelijke verbindingen. Daardoor wordt het OV steeds minder aantrekkelijk buiten de Randstad.

Minister Van Nieuwenhuizen vindt dat het ov nu echt nodig is voor de mensen met de vitale beroepen. ,,Daar zijn er meer van dan we denken. Dat zijn niet alleen zorgmedewerkers, maar ook de mensen die werken in het openbaar vervoer of de supermarkt, die zorgen dat we boodschappen kunnen blijven doen. Of de mensen bij de waterschappen, die zorgen dat wij droge voeten houden.” (bron AD)

Uiteraard is ook de SP bewust van de risico's van Covid-19 en dat maatregelen noodzakelijk zijn. Toch hebben wij hier kritische vragen bij.

Allereerst kun je je afvragen wat een beroep eigenlijk "vitaal" maakt. En minstens zo belangrijk is de vraag wie dat bepaalt. De politieke besluitvorming in polderland Nederland is de afgelopen jaren eerder schimmiger geworden dan transparant. In de Rijnmond valt hier bijvoorbeeld te denken aan de MRDH (Metropoolregio Rotterdam Den Haag), waar besluiten worden genomen over o.a. openbaar vervoer en infrastructuur, waarbij democratische verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid onduidelijk is.

Worden maatregelen die nu worden genomen vanwege Covid-19 ook weer teruggedraaid als de noodzaak verdwenen is? Een bekend cliché over bestuurlijk Nederland is dat niets zo permanent is als een tijdelijke  maatregel.

Zo nee, is dit een poging Nederland verder in een meritocratie te veranderen waar alleen de succesvollen rechten hebben?

Omdat de SP uit verschillende hoeken berichten krijgt over
verslechtering van de kwaliteit van het openbaar vervoer, starten wij
een onderzoek naar de ervaringen van reizigers en niet-reizigers.