VPW-ers geroemd om inzet en motivatie

30 maart 2018

VPW-ers geroemd om inzet en motivatie

De mensen van Voorne Putten Werkt, die in de groenvoorziening werken of op andere manier buiten werken, werden door wethouder de Graad geroemd om hun inzet en motivatie.

Dat gebeurde in de laatste raadsvergadering. Hans Mellink had nog eens aangegeven dat voor deze mensen gekeken moet worden naar de weersomstandigheden. Die waren enkele weken geleden erbarmelijk of ook wel Siberisch.Onverantwoord om hen bij een gevoelstemperatuur van -15 graden buiten te laten werken, terwijl heel bouwend Nederland met vorstverlet was. De wethouder gaf aan dat een aantal mensen dat op de Maasvlakte aan het werk was, verzocht is naar binnen te gaan en sommige ploegen hebben dat ook gedaan, maar de meeste mensen wilden gewoon aan het werk blijven. Zij weigerden min of meer om naar binnen te gaan en wilden door werken. Niemand beklaagde zich over de situatie. Mellink gaf aan dat hij er niet van opkijkt, dat de mensen niet klagen. "Zij zijn immers afhankelijk van een uitkering en als zij werk weigeren, betekent dat einde uitkering. Commentaar leveren op werkomstandigheden, laten zij uit het hoofd omdat zij geen gezeur willen met hun uitkering". SP pleitte ervoor om in het contract een clausule op te nemen voor onwerkbaar weer en daar naar te handelen. Denk aan de Code Rood meldingen, tropische dagen en zoals nu, Siberische kou. De wethouder gaf aan dat daar over zal worden gesproken bij VPW. Wij zijn erg benieuwd wat daar als resultaat over te melden zal zijn.