SP vraagt College B&W naar resultaten garantiebanen Wajongers

22 januari 2018

SP vraagt College B&W naar resultaten garantiebanen Wajongers

Bij de invoering van de Participatiewet per 1-1-2015 werd vastgesteld dat Wajong gerechtigden aan een baan moesten worden geholpen. Hoe staat het daar twee jaar later mee in Nissewaard?

Dat wil de SP graag weten en om die vraag beantwoord te krijgen, heeft zij schriftelijke vragen hierover gesteld aan het College. Het toenmalige kabinet had afspraken gemaakt met werkgevers waarin is vastgelegd dat Wajong gerechtigden de garantiekregen op een baan. Zij noemden het Garantiebanen. Omdat het een doelgroep is die vaak niet uit zichzelf aan het werk komt, is de toezegging gedaan dat tot 2026 maar liefst 125.000 mensen met een Wajong uitkering aan een baan geholpen worden. 100.000 bij gewone werkgevers en 25.000 bij overheidsbedrijven. Gemeenten vallen hier ook onder. Wij zijn benieuwd naar de stand van zaken en of bijstelling van de inspanning nodig is, als wij de doelstelling van 2026 willen halen. Ook zijn wij benieuwd hoeveel Wajongers inmiddels bij de Gemeente Nissewaard aan het werk zij geraakt.