Motie SP succesvol uitgevoerd

14 september 2017

Motie SP succesvol uitgevoerd

Foto: NN / NN

Een motie van de SP, die met de steun van alle raadsfracties in juni 2015 werd aangenomen, wordt momenteel uitgevoerd. Het gaan om het
plaatsen van zonnepanelen op de daken van huurwoningen. En dan met name op daken van sociale huurwoningen.

Het plaatsen van de zonnepanelen is gebeurd op voorstel van de SP.  De SP vond het heel belangrijk dat mensen minder geld kwijt zouden zijn aan energiekosten. Daardoor zouden zij een paar tientjes meer per jaar te besteden hebben. Inmiddels zijn er al een aantal panelen op woningen geplaatst en profiteert een aantal huishoudens van dit voordeel. De wethouder liet deze week middels een memo weten dat drie grote woning-bouwcorporaties niets doorrekenen aan de huurder in de kale huur maar wel in de servicekosten. Het hebben van zonnepanelen heeft daarmee geen invloed op de hoogte van de huurtoeslag. MaasDelta liet weten de hele investering voor haar rekening te nemen. Dat is nóg beter nieuws. Daarmee komt de volledige besparing ten goede van de huishoudens. En gaat een aantal huishoudens er, wellicht zonder dat direct te merken, per jaar een aantal tientjes op vooruit dankzij het initiatief van de SP.