Dag van de democratie onbekend

9 september 2017

Dag van de democratie onbekend

Foto: Erik van Donk / Dag van democratie 9-9-17

Eens per jaar is het de Dag van de Democratie. Dan kunnen de burgers van het land kennis maken met de politiek.

Dit jaar koos de gemeente Nissewaard de dag die samenviel met Open Monumentendag om zowel de jeugd als de wat oudere inwoners kennis te laten maken met de plaatselijke politiek. Niet gek bedacht met de gemeenteraadsverkiezingen in het vooruitzicht. Alle partijen die in de gemeenteraad vertegenwoordigd zijn, waren aanwezig. Ook de SP. Al doen wij niet mee, we wilden ook ons geluid laten horen en de burgers de gelegenheid geven vragen te stellen. Helaas viel de opkomst zwaar tegen. Een enkeling nam de moeite het stadhuis binnen te komen en dan was het vaak om even te schuilen tegen de regen of om een plasje te doen. Het jeugddebat moest in verband met gebrekkige belangstelling worden afgelast. Slechts twee jongeren meldden zich aan om in de raadszaal in debat te gaan. Jammer, want de bedoeling was goed. De burgers meer betrekken bij de plaatselijke politiek. Misschien dat de Nissewaarder daar toch anders tegen aan kijkt. En heeft zij hier weinig behoefte aan.