Roep om terugkeer coffeeshop

23 december 2016

Roep om terugkeer coffeeshop

Deze tekst boven het artikel van 21-12-16 in het AD lijkt te veronderstellen dat SP Nissewaard de coffeeshop in Spijkenisse terug wil hebben. En wel op korte termijn. Het ligt minder zwart-wit dan dat.

Voorzitter Yoeri Arends is op persoonlijke titel een petitie begonnen om de politiek te bewegen weer een coffeeshop in Spijkenisse te laten openen.  Iedereen mag natuurlijk een petitie starten. Yoeri ook. Wat hij zich niet realiseerde, was dat zijn naam sinds kort gelinkt is aan de functie voorzitter SP Nissewaard. Direct hing Theo Teitsma aan de telefoon want dit was natuurlijk groot nieuws. Als Theo in het verleden goed geluisterd had, wist hij dat SP tegen sluiting van de coffeeshop was vanwege een aantal argumenten: de overlast was vergeleken met de schade die door alcoholmisbruik  in het centrum werd aangericht gering, de handel zou zich naar andere plekken in de stad verplaatsten en daar overlast veroorzaken en de gemeente zou haar controle kwijtraken. Nog steeds is SP Nissewaard van mening, dat deze argumenten niet gewijzigd zijn. Omdat ons tot nu toe geen berichten bereikten dat er sprake was van toenemende criminaliteit, toenemende vraag naar wiet, dan wel toenemende behoefte aan de shop, heeft SP zich nadien op dit onderwerp niet meer geroerd. Het is ook geen speerpunt in de verkiezingen geweest.

Nu lijkt het, zo valt uit het stuk van Teitsma af te leiden, dat veel mensen behoefte hebben aan een coffeeshop. Echter, tot nu toe tekenden 144 mensen de petitie. Dat zijn er niet veel.  41 mensen zetten hun naam bij die van Yoeri. De rest tekende anoniem.  De handel op straat zou explosief zijn toegenomen. Maar waarop is dat gebaseerd?  In het stuk suggereert Yoeri volgens de journalist dat de meeste schietpartijen, woninginbraken en straatroven om softdrugs gaan. Dat zouden meerdere dealers die Yoeri kent gezegd hebben. Het is best mogelijk dat zij dat zeggen maar  gaat het dan om handel in softdrugs die ook in coffeeshops verhandeld mogen worden of gaat het  om andere middelen? En blijkt dit ook uit onderzoek van de politie of onderzoeksinstituten?  Als dit waar zou zijn en het vrij verkopen in coffeeshops zou het aantal schietpartijen, woninginbraken en straatroven zeer sterk doen dalen, dan moet zo snel mogelijk een coffeeshop worden geopend. Het scheelt dan immers veel slachtoffers, geld door schade en geld voor politie en justitie. Je vraagt je dan af waarom de landelijke politiek daar niet direct mee aan de slag gaat. Omdat dat niet gebeurt, kan je veronderstellen dat het allemaal wel mee zal vallen. Wat nu wel een zorg is, is het aantal thuistelers. Bij illegale thuisteelt ontstaan brandgevaarlijke situaties met elektriciteit en het leidt tot huisuitzettingen en andere narigheid.  Bij legalisering zal de illegale huisteelt waarschijnlijk dalen. Ook een reden om niet tegen legale verkoop te zijn.

In onze ogen zijn er momenteel andere zaken die voor de burgers belangrijk  zijn dan de terugkeer van de coffeeshop. En voor die zaken willen wij ons wél sterk maken.

Hans Mellink