Actie: Dure d€x? niet zo flex!

15 mei 2016

Actie: Dure d€x? niet zo flex!

Dexamfetamine is een stimulerend medicijn. Het verbetert de aandacht en stemming Bij ADHD (aandachtstekort-stoornis) en narcolepsie (slaapziekte). De firma Eurocept heeft het veelgebruikte middel dexamfetamine geregistreerd onder de merknaam amfexa® en daarbij de prijs flink verhoogd . Gebruikers worden gedwongen veel te betalen omdat de apotheek- bereiding van dexamfetamine niet meer mag worden doorgeleverd en verzekeraars Amfexa vrijwel niet vergoeden.

De bijbetaling zo hoog dat dexamfetamine sinds 1 mei voor velen een onbereikbaar medicijn is geworden. Ook in Nissewaard zijn er veel gebruikers van deze medicatie.

SP-Kamerlid Henk van Gerven en de belangenorganisatie voor onder andere mensen met ADHD 'Impuls en Woortblind' hebben met verbazing gereageerd op een brief van minister Schippers. Daarin schrijft zij dat ze de SP-motie, die ze wel overnam, om het handmatig bereidde medicijn dexamfetamine beschikbaar te houden toch niet wil uitvoeren. Van Gerven: ‘Het is onbestaanbaar dat de minister de ADHD-patiënten in de kou laat staan. Ze moet de motie, die ze zelf heeft overgenomen, gewoon uitvoeren.

We moeten voorkomen dat gebruikers van dexamfetamine honderden tot duizenden euro’s kwijt zijn. Waar een wil is, is een weg.

De patiënten mogen niet opdraaien voor de hebzucht van Eurocept.’ De minister moet overtuigd worden van de onredelijkheid van haar standpunt.

Ga naar : www.dexamfetamine.nl/
Teken zo spoedig mogelijk de petitie!
Laat ook uw handtekening op 1 juni aan de tweede kamer overhandigen.