Motie SP en D66 aangenomen in Raad Nissewaard

3 april 2015

Motie SP en D66 aangenomen in Raad Nissewaard

Op 1 april werd gestemd over een motie van SP en D66  waarin werd gevraagd om een onderzoek naar de haalbaarheid van een Kinder gemeenteraad.  Deze werd unaniem aangenomen en dat is de tweede motie in korte tijd. Dat alle politieke partijen er achter staan, komt omdat zij er allemaal van overtuigd zijn dat de betrokkenheid van burgers in de Gemeente Nissewaard nu tekort schiet. Dat leiden zij af uit de opkomst bij de Gemeente-raadsverkiezingen (35%) en de Provinciale Staten (39%).

De betrokkenheid vergroten zou kunnen door burgers al jong met politiek in aanraking te laten komen. En hoe kan dat beter dan door kinderen uit groep 7 en 8 van het Basisonderwijs te betrekken bij het stadsbestuur. Dat zou kunnen door de basisscholen één vertegenwoordiger te laten kiezen die in de Raadszaal met de andere vertegenwoordigers in discussie gaat. Uiteindelijk wordt beslist over één project dat wordt uitgevoerd en de cirkel is rond. De partijen waren het er ook over eens dat dit niet moet stoppen bij het Basisonderwijs maar dat dit voortgezet moet worden bij de jongeren van het Voortgezet Onderwijs.  Onderzocht zal worden of het Jongerenpanel in de huidige vorm moet worden voortgezet of dat dit ook anders kan.
De SP is benieuwd naar de uitkomst van het onderzoek en hoopt dat instelling van een Kindergemeenteraad zich op langere termijn vertaald naar hogere opkomstcijfers bij verkiezngen en meer betrokkenheid van de burgers bij de besluitvorming in Nissewaard.

In het SP verkiezingsprogramma voor de laatst gehouden raadsverkiezingen heeft de SP veel aandacht gegeven aan de noodzaak om de betrokkenheid van de inwoners bij de democratie en de stad te vergroten. Daarbij werden ook concrete voorstellen gedaan.Een eerste stap is nu gezet door het aanvaarden van de motie van de SP en D66 over de kindergemeenteraad. De SP zal met meer voorstellen komen om het stadsbestuur te stimuleren meer en blijvende aandacht te geven aan het verbeteren van de relatie tussen de bewoners van Nissewaard en de bestuurders van deze gemeente.