De eerste 100 dagen van het college van B & W Nissewaard

8 april 2015

De eerste 100 dagen van het college van B & W Nissewaard

Inmiddels zit het huidige College van B & W Nissewaard 100 dagen sinds zij is geïnstalleerd op
2 januari 2015.  Wat is er sindsdien gebeurd?

Feitelijk niet zo veel. Er is een begroting ingediend waar geen nieuwe plannen in staan. “Het gaat er ook meer om de stad te beheren, dan grote veranderingen teweeg te brengen”, zo zegt het College. Daarom ook een begroting met weinig beleid.  Ondanks dat er een zelfde College zit (ONS, VVD en CDA) als het voorgaande is de stemverhouding wel iets veranderd. Dat maakt het spannender wanneer gestemd wordt over zaken die er toe doen. Tot dusverre blijft de fractiediscipline echter strak gehandhaafd en wijkt men niet af van de eerder uitgezette koers. Wel geeft het College aan het prettig te vinden wanneer meer partijen haar ideeën steunen. “We doen het immers allemaal voor onze inwoners”. Die stelling is een prima uitgangspunt maar de mensen die SP hebben gestemd, verwachten dat wij hun belangen vertegenwoordigen en niet die van het College. Komen de belangen overeen? Prima, dan volgt de SP maar staan zij haaks op de belangen van haar achterban, dan zal de SP dat laten weten.

Daarnaast zal SP Nissewaard de komende periode zelf ideeën ontwikkelen en onder de aandacht brengen.

Inmiddels is het verzoek om aan de landelijke politiek kenbaar te maken dat de Verhuurheffing moet vervallen helaas weggestemd (hoewel ONS het in haar programma had staan!). Maar er is wel grote kans op de instelling van een kindergemeenteraad terwijl  aansluiting bij de Rotterdamse Kinderombudsman ook in de nabije toekomst ligt. Twee zaken die de SP Nissewaard in 100 dagen bereikt heeft!