Wat is verkiezingsprogramma ONS waard?

10 maart 2015

Wat is verkiezingsprogramma ONS waard?

Op 4 maart 2015 werd gestemd over de verhuur(ders)heffing. De toeslag die woningverhuurders moeten betalen om de Nationale Schuld te verminderen.( Even ter opfrissing van het geheugen: er was een bankencrisis, de belastingbetalers hebben daarvoor moeten betalen en ondertussen draait de bankenwereld weer als nooit tevoren. De schuld die achterbleef, moeten wij met zijn allen door bezuinigingen nog inlossen.) Huurders krijgen deze  heffing doorberekend in de huursverhoging. Zij dragen daarmee bij aan het tekort van de regering. SP vindt dat oneerlijk omdat het vaak gaat om mensen met een laag inkomen. Die hebben vaak niet het geld om een extra bijdrage aan minister Blok  van Wonen en Rijksdienst te betalen.  En zij hebben zeker geen schuld aan die crisis.

ONS had in haar verkiezingsprogramma opgenomen dat zij een einde aan wil aan de heffing. Zij vindt dat het College deze wens aan de landelijke partijen en de minister kenbaar moet maken. Althans dat schrijft de partij in haar programma. De SP is het daar helemaal mee eens. Nu wordt de nieuwe huurverhoging per 1-7-2015 ingevoerd. Er is dus weinig tijd om te proberen die verhuurheffing in te trekken. Om die reden hebben wij samen met LOB een motie gemaakt in de hoop dit voor elkaar te krijgen. Dat de VVD en PvdA die motie niet steunen kan ik vanuit een politiek oogpunt begrijpen. Hun partij heeft in de Tweede Kamer vóór de heffing gestemd. Het CDA stemde in de Tweede Kamer tegen de heffing en tot onze verbazing stemde zij ook tegen de motie in de Raad. CDA Nissewaard geeft daarmee aan de heffing een prima idee te vinden.  Dat ONS tegenstemde is helemaal in tegenspraak met wat in haar verkiezingsprogramma staat. Sterker nog: de wens tot afschaffing wordt uitgesproken omdat de huren bij afschaffing maar liefst met 10% zouden dalen, zo valt op blz 24 van het programma onder "Betaalbaarheid" te lezen. Nu is die kans voor de burgers van Nissewaard die onder de verhuurheffing vallen verkeken.

Uit dit stemgedrag blijkt weer dat ONS niet voor rijk is maar zeker ook niet voor arm, niet rechts is maar zeker ook niet links.  Zij laat ook steeds meer zien voor welk deel van Spijkenisse zij wél is.