SP blij met steun van partijen voor Kinderombudsman

23 maart 2015

SP blij met steun van partijen voor Kinderombudsman

Foto: SP

Per 1 januari 2015 is de Jeugdzorg naar de Gemeenten gegaan. Omdat kinderen een zeer kwetsbare partij zijn en de SP het heel belangrijk vindt dat zij ergens met eventuele klachten en problemen naar toekunnen, willen wij  graag dat zij bij een Kinderombudsman terecht kunnen. Die is er. Dat is een landelijk opererende persoon: Marc Dullaart. Wij willen nog een stap verder gaan en de Kinderombudsman dichter bij huis hebben.

Daarom hebben wij met een motie voorgesteld te onderzoeken of aansluiting kan worden gezocht bij Rotterdam. Meerdere gemeenten hebben dat inmiddels gedaan. Zo kunnen wij, als Gemeente Nissewaard er voor zorgen  dat de zorg voor onze kinderen kritisch door een onafhankelijk persoon wordt gevolgd. En zo kunnen de kinderen daar terecht als zij klem lopen in het woud van hulpverlening. Omdat alle partijen het daarmee eens waren is het voorstel,  dat door de SP is aangedragen, gesteund door de oppositiepartijen en uiteindelijk unaniem aangenomen.  Dat een motie unaniem wordt aangenomen, gebeurt zelden en onderstreept het belang dat alle partijen hier aan hechten.