Coalitie ONS, VVD en CDA keert Voedselbank de rug toe!

10 maart 2015

Coalitie ONS, VVD en CDA keert Voedselbank de rug toe!

Dat vind de SP. De SP vindt ook, dat voedselbanken niet moeten bestaan in Nederland want: Er is genoeg voor Iedereen. Het moet alleen eerlijker worden verdeeld. Die stelling heeft Hans Mellink ook in de raad ingenomen bij de motie over de huursverhoging voor de Voedselbank. Iedereen die huurt, krijgt te maken met huursverhogingen, dus de Voedselbank ook. Nu heeft de Raad eerder afgesproken, dat zij de huursom van € 20.000 per jaar betaalt en dat de Voedselbank zelf sponsors zoekt voor meer geld als dat nodig is. Dat heeft zij gedaan, zo laat men weten , maar er zijn geen sponsors te vinden die de huursverhoging willen betalen. Het gaat om ca € 800.

Foto: SP
Vandaar de motie van PvdA, gesteund door de oppositiepartijen, waarmee de Gemeente Nissewaard zou besluiten om de huursverhoging te betalen. En wat schetst onze verbazing? De VVD is tegen: men lost het zelf maar op, De toekomst is tenslotte morgen, zo luidt het verkiezingsprogramma. Het CDA is tegen: Indien noodzakelijk is verdere ondersteuning door de gemeente aan de Voedselbank voor het CDA bespreekbaar, zo staat in haar verkiezingsprogramma. Niet dus.  ONS zegt in haar programma: de gemeente blijft de Voedselbank ondersteunen. Maar ONS heeft ook al bij de motie Verhuurheffing (de wens om wat tegen de verhuurheffing te doen stond nota bene in haar eigen verkiezingsprogramma!) tegengestemd en dat kostte nota bene geen geld. Daarentegen werd door diezelfde coalitie op de meerjarenbegroting € 205.000 voor een derde (!) kunstgrasveld gereserveerd (blz 128). Wij vinden dat met die houding de Coalitie haar rug naar de Voedselbank keert en dat keuren wij af!

Sluiting van de Voedselbank zou betekenen dat ca 400 huishoudens in Nissewaard niet het extra voedsel krijgen dat zij nodig hebben om de maand door te komen. Dat is voor ons onverteerbaar. De coalitie laat de Voedselbank dan dus barsten. Samen met de oppositiepartijen beraden wij ons over een vervolgactie.