Fractiediscipline goed geregeld bij ONS

2 februari 2015

Fractiediscipline goed geregeld bij ONS

Omdat het nog niet goed gaat met het Spijkenisse Medisch Centrum en het merendeel van de bevolking een volwaardig ziekenhuis wil, hebben wij een motie ingediend. Samen met PvdA, LOB, TROTS (nu LEF) en CU-SGP.

Doel daarvan was het College in gesprek te laten gaan met de grote zorgverzekeraars om daar onze wensen nog eens te bespreken, andere zorgverzekeraars zoals DSW hierbij te betrekken en de Raad het 3e kwartaal van dit jaar te informeren over de effecten van de sluitingen van afdelingen en de huisartsenpost in Hellevoetsluis. Toevallig of niet, de wethouder had diezelfde week een afspraak gemaakt met de grootste zorgverzekeraar voor ons gebied: CZ. Daarmee verviel volgens hem de noodzaak tot het inbrengen van de motie. Toch meenden wij dat te moeten doen al was het maar ter ondersteuning van het personeel van het SMC en voor de bevolking van Voorne Putten die zich ernstig zorgen maakt over de situatie. Desondanks vond men het niet nodig om iets extra’s te doen. Sterker nog, ONS pleitte bij monde van woordvoerder van Dijk dat de partijen die een vertegenwoordiging in het Parlement hebben, hun invloed moeten aanwenden om hier wat aan te doen. Alsof de SP dat nog niet heeft gedaan. In het coalitie-akkoord geven CDA, VVD en ONS aan dat zij een 24/7 ziekenhuis met Spoedeisende Hulp van belang vinden. Wij zien dat niet terug in het stemgedrag bij de ingediende motie. Zelfs bij ONS, waarvan je mag verwachten, dat men met zoveel leden afwijkende meningen heeft, stemden alle raadsleden tegen de motie, zodat deze met 2 stemmen verschil werd verworpen. Dankzij de fractiediscipline van ONS. Die zal de komende maanden nog vaker op de proef worden gesteld.