SP winnaar van verkiezingen !

25 november 2014

SP winnaar van verkiezingen !

Maar dat was toch ONS? Dat klopt. Dat willen de kranten ons doen geloven. Maar als je van 16 naar 13 zetels gaat, verlies je er 3. En als je verliest, ben je geen winnaar.  Daarbij moet nog worden aangetekend, dat 2 van die 13 zetels zogeheten restzetels zijn.  Zetels verkregen door verloren gegane stemmen van andere partijen. Die dus voornamelijk op andere partijen zijn uitgebracht.   Dat maakt dat de kop ONS WINNAAR VAN VERKIEZINGEN niet klopt. Het zal een journalistieke misser zijn. Dat kan niet anders. Noem het een zetfout.  Zelfs Trots merkte op dat wij de winnaar waren. Als je van 1 naar 3 zetels gaat is dat een winst van 2 zetels.  ONS verliest 18%. SP wint 200%. Dan is dat rekensommetje overduidelijk. Neem je de kale percentages, dan kan je zelfs spreken over een ruk naar links, zo merken wij gekscherend op. Natuurlijk liggen de verhoudingen in zetels anders.

Wij vinden het wel jammer dat zo weinig mensen hun stem hebben uitgebracht. Dat betekent volgens insiders dat je vraagtekens moet stellen bij de democratie van de stad. Immers, wie vertegenwoordig je nu?  Alleen de 2106 mensen die op SP hebben gestemd? Dat zijn er op 80.000 niet zo veel. 2,6 % ! Daarbij kan je ook nog eens de vraag stellen of de kiezers  hebben gestemd omdat ze iemand op de lijst leuk, aardig, sympathiek of bewonderenswaardig vinden of omdat de ideeen van die politieke partij zo aanspreken. Het College verliest 3 zetels. Dat is wél duidelijk. En toch ligt het voor de hand, dat zij verder regeert. Met 20 zetels heb je immers nog steeds de meerderheid van de stemmen in de Gemeenteraad. Aan de andere kant is deze uitslag  ook een signaal. Rechts verliest wat en links wint wat. Anders gezegd: Nissewaard wordt wat linkser dan Spijkenisse. De PvdA blijft tegen de landelijke tendens in gelijk. De verdienste van met name Wouter Struik. Of de instemming met het beleid van Samson en Rutte? Het is niet eenvoudig om dit te verklaren en te begrijpen. D66 kreeg niet de winst die was gedroomd en die eerder dit jaar was opgemerkt. En waar zitten al die PVV-stemmers? Bleven zij thuis? Stemde een flink aantal SP of een paar extra op Trots?  Duidelijk is wel dat Groen Links onderuit ging. Ondanks de goede bedoelingen en de lijstverbinding met PvdA staat zij met lege handen.  Het CDA groeit  door de aanhang uit Bernisse en LOB weet twee zetels in de wacht te slepen.  CU-SGP heeft  er ook een zetel bij kunnen grazen. Misschien een goed idee voor de volgende keer: een stadsherder en een lijstverbinding. Als dat de SP nog eens twee zetels oplevert, kunnen wij zonder moeite de tweede partij wordenin Nissewaard. Of moeten we AfroJack aantrekken  om het voor de jongeren in Spijkenisse ook aantrekkelijk te maken hun stem uit te brengen? Allemaal vragen die onbeantwoord blijven. Leuk voor in het cafe of op een verjaardag  maar het brengt ons nu niet verder. Wel is duidelijk dat ONS nog altijd een flinke aanhang heeft. Ondanks het gemopper in de stad is de overgrote meerderheid het volledig eens met wat zij tot stand brengt. Stof tot nadenken.

Wij zijn tevreden met ons resultaat  maar zitten niet stil. Wij gaan er alles aan doen om over ruim 3 jaar een nog beter resultaat te halen. Vandaag kijken wij nog even terug en bedanken wij al die 2106 mensen die ons hun vertrouwen gaven. En natuurlijk al die vrijwilligers die zich de afgelopen weken, maanden en vier jaar voor de SP hebben ingezet. Want zonder leden;  geen SP!