24 miljoen euro reserve! Een flink deel naar armoedebestrijding !

18 oktober 2014

24 miljoen euro reserve! Een flink deel naar armoedebestrijding !

Dat zou een mooie kop zijn geweest in plaatselijke kranten. Maar helaas.

Dat de Algemene reserve zo hoog is, is wel goed nieuws. Het is namelijk de hoogste stand sinds jaren! Ik kan mij herinneren dat onder toezichtstelling van het Rijk ter sprake kwam, toen de bodem van de Spijkenisser schatkist in zicht kwam. Er was geen geld voor een extraatje voor kinderen die in armoede leven in Spijkenisse. De afgelopen twee jaar heeft de SP hier om gevraagd. Er was geen geld voor extra investeringen in het Armoedebeleid. ONS, VVD en CDA vonden dat het armoedebeleid goed genoeg was. Er was toen wel geld voor allerlei andere zaken waarvan iedereen zich er wel een of meer voorbeelden  kan herinneren.  Vandaag is het de internationale dag van de armoede. Een rapport van Platform 31 geeft aan, dat maar liefst 2,5 miljoen Nederlanders onder de armoedegrens leven! Daaronder zitten meer dan 600.000 kinderen! Daar wordt ik wel even stil van. 17% van de kinderen in Nederland! In Spijkenisse is 16% van de inwoners jonger dan 15. Dat betekent dat er 11.500 kinderen zijn in die leeftijdsgroep, waarvan er 1955 onder de armoede grens leven. Daar moeten wij met zijn allen wat aan doen! Daar ligt voor het nieuwe  College een schone taak. In de krant las ik ook dat men voor het armoedebeleid extra geld ter beschikking stelt. Dat is mooi. Maar let goed op: dit wordt niet door de coalitie van ONS, VVD en CDA gegeven. Het gaat om geld dat het Rijk geeft. Het is niet door de coalitiepartijen apart gezet om de armoede te bestrijden. Nogmaals zij vinden dat er genoeg aan de armoedebestrijding wordt gedaan en willen  er niet meer aan kwijt. De SP vindt dat niet kunnen. Er mogen verschillen zijn in de samenleving. Maar in een land dat zo rijk is als Nederland is het voor ons onverteerbaar dat er zulke grote verschillen bestaan.  Armoedebestrijding moet inzet worden van de politiek. Nu en de komende jaren.  Er moeten fundamentele keuzes worden gemaakt. Voelen wij ons verbonden met landgenoten die het moeilijk hebben? Of kiezen wij voor een tweedeling in de maatschappij? Zij die mee kunnen doen en zij die aan de kant staan. Wij vinden dat een tweedeling niet mag plaatsvinden.  Wij zijn erg benieuwd wat u daar van vindt.

Hans Mellink