‘Besparen’ is echt iets anders dan ‘Verdienen’

23 september 2014

‘Besparen’ is echt iets anders dan ‘Verdienen’

Op dit moment  wordt het tijdelijke Theater de Stoep gedemonteerd. Het  College meldde  onlangs in een persbericht dat de gemeente nu €100.000,-  heeft verdiend met de verkoop van het oude  theater. Helaas vergeet het College  te vertellen dat er ook kosten zijn, die al gemaakt zijn of nog gemaakt moeten worden. Er is dus niet verdiend maar er is bespaard.

Dat er geleerd kan worden van fouten bewijst de gemeente echter in dit geval wel. In 2012 werd er een ander gebouw gesloopt. De tijdelijke bibliotheek stond toen ‘ineens’ in de weg.  Aan de gemeente werd toen een forse rekening gepresenteerd van meer dan € 200.000,- om dit gebouw af te breken en te verwijderen. Door de SP fractie zijn  dan ook enkele maanden geleden schriftelijke vragen gesteld om te weten te komen  hoe de gemeente met het tijdelijke theater om wilde gaan als het de functie van theater zou verliezen.  Eén van de adviezen  van de SP fractie was om het gebouw voor een symbolisch bedrag op de markt aan te bieden met als doel de sloopkosten te minimaliseren.  Gelukkig  zijn de ambtenaren hier goed mee  aan de slag gegaan.  Zoals wij eerder hebben kunnen lezen in het persbericht was er zelfs interesse van ondernemers uit het buitenland. Dit heeft geleid tot de verkoop van het tijdelijke theater.  Voor de gemeente zijn er echter nog wel kosten die gemaakt moeten worden voor de afschrijving van onderdelen van het theater en het verwijderen van de heipalen en de begane grond.
Door zorgvuldiger om te gaan met het verwijderen van tijdelijke gebouwen, is er nu voor de gemeenschap van Spijkenisse een slordige som van € 100.000,- bespaart waardoor wij als inwoners in ieder geval niet opdraaien voor een veel groter bedrag aan kosten als dit niet was gebeurd.