Spijkenisse Medisch Centrum

13 januari 2014

Spijkenisse Medisch Centrum

Het Spijkensse Medisch Centrum blijft onze aandacht houden. In de rondvraag van de Commissie SZWV en van de afgelopen raadsvergadering is nog eens gevraagd naar uitvoering van de motie van PvdA en SP om de minister en de zorgverzekeraars op andere gedachten te brengen.

Bernisse heeft een dergelijke motie in september/oktober uitgevoerd. De wethouder had in de Commissie gezegd dat een strategisch moment zou worden gekozen. Welk moment zou dat zijn? Het gaat met name om het terugkrijgen van een Intensive Care afdeling en een Spoedeisende Hulp. Als er geen ongelukken gebeuren, hebben minister en zorgverzekeraars gelijk: in Spijkenisse heb je dat helemaal niet nodig. Wanneer heb je dat wel nodig? Wanneer er ongelukken gebeuren die levens kosten omdat de zorg niet snel en adequaat genoeg kan worden geboden. Dat was mijn conclusie en ik vroeg of de wethouder die conclusie deelde. Hij reageerde als door een adder gebeten. Natuurlijk zou hij niet wachten tot de eerste doden vallen! Hoe durfde ik dat te vragen? Letterlijk merkte hij op: “wat is dit voor absurde vraag?”. Een strategisch moment is in zijn ogen wanneer er een wijziging komt in beleid of wanneer de Inspecte van de Gezondheidszorg een constatering doet. Ik concludeer hieruit dat de motie niet uitgevoerd zal worden en dat is spijtig. Lichtpuntje is dat per 1 februari de afdeling Oncologie weer open is en dat daarmee (zoals de nieuwe directeur dhr Verveer aangeeft) men werkt richting het oude servicenivo. De wethouder heeft hier ook over gehoord en zal een afspraak maken met de directie voor een gesprek ten behoeve van een volwaardig ziekenhuis. Wordt vervolgd.