Metrowat.......?

18 juni 2013

Metrowat.......?

De Metropoolregio. U kent dit woord vast en zeker. Vroeger had je Openbaar Lichaam Rijnmond. Tegenwoordig heb je de WGR (Wet Gemeenschappelijke Regelingen) en per 1 januari 2014 willen de burgemeesters Aboutaleb en van Aartsen de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag opgericht hebben. De gemeenten nemen hierover in de zomermaanden een beslissing.

Nu kennen we ook bij de Gemeente Spijkenisse gemeenschappelijke regelingen. Bijvoorbeeld het instandhouden van het Gemeentearchief. Dat archief wordt al een aantal jaren door het Streekarchief Voorne Putten beheerd. Spijkenisse heeft met andere gemeenten afspraken gemaakt over beheer en kosten van het archief. Wij betalen daar geld voor. Met nog een aantal zaken is dat geregeld. Bijvoorbeeld het groenbeheer en de veiligheid.
Men wilde nu een veel groter gebied gaan bestrijken omdat Europese steden dat ook doen. Denk aan de regio Londen, Parijs , Bremen e.d. Dan kan men beter concurreren, is de veronderstelling. Het moet geld opleveren. Hoeveel? Dat kan niemand vertellen. Maar kan het ook geld gaan kosten? Ook dat weet niemand. We weten wel dat de gemeenten bevoegdheden uit handen gaan geven. Wij gaan dan bijvoorbeeld niet meer over het openbaar vervoer. Dat wordt de Vervoersautoriteit. In het bestuur zitten een aantal vertegenwoordigers van gemeenten die niet daarvoor gekozen zijn. En dat is ons grote bezwaar. Daarnaast is de meerwaarde van een extra bestuurslaag ons niet duidelijk. Wij verwachten dat het extra geld gaat kosten en uiteindelijk niets oplevert. Bovendien wordt dit nu onder druk voorbereid zodat de Metropool op 1 januari 14 in werking kan treden terwijl wij feitelijk tot 1 januari 2015 de tijd hebben om een goede afweging te maken. Om deze redenen is de SP tegen de Metropoolvorming.