Gemeente Spijkenisse onder curatele, kwestie van tijd?

18 juni 2013

Gemeente Spijkenisse onder curatele, kwestie van tijd?

Bij de raadsvergadering van dinsdag 11 juni werd gesproken over het schuiven van geld van het ene potje naar het andere. Het College had dit voorgesteld. Bij de begroting voor het Nieuwe Theater heeft men meer geld nodig. Dat komt doordat een aanbestedingsvoordeel dat men dacht te halen, niet is behaald. Men wil voor onverwachte uitgaven toch 1,6 miljoen euro reserveren. De SP heeft daarop aangegeven, dat men er wijzer aan had gedaan destijds een ander theater te ontwerpen. In de periode dat het besluit werd genomen om het theater te bouwen verzocht de SP om uitstel tot betere tijden.

Maar ook verzochten wij om een goedkoper theater en dat was zeker mogelijk geweest. Bovendien; als het ontwerp minder hoog was ontworpen, had de molen niet hoeven worden opgehoogd. Dat zou 1,2 miljoen euro hebben gescheeld. Daarnaast zijn in het afgelopen jaar gelden betaald aan zaken die niet dringend moesten worden geregeld: onderzoek derde hockeyveld 30.000 euro, nieuw gravelveld tennisvereniging 35.000 euro, kunstgrasveld v.v. Hekelingen 350.000 euro, Spijkenisse op Stelten 200.000 euro (had echt wat soberder gekund voor 100.000) en niet het minste, 2,8 miljoen voor de Boekenberg. Het College heeft echter andere keuzes gemaakt.
SP raadslid Hans Mellink heeft heeft in de raadsvergadering de raad voorgehouden dat de SP sterk het gevoel heeft dat Spijkenisse op een artikel 12 status afgekoerst (Spijkenisse zou dan onder financiële curatele worden geplaatst). Toen Mellink dat zei werd er hard geroepen: ”Die bestaat niet meer”. Waarop toch enige hilariteit ontstond en zeker de helft van de raadsleden schaapachtig mee lachten. Op dat moment kon het raadslid daar even niets mee. Mellink is de laatste die zegt alles te weten en hij realiseert zich maar al te goed dat raadsleden, wethouders en anderen ook niet alles weten. Zoals van een goed raadslid mag worden verwacht, heeft Mellink gecheckt of wat hij ging vertellen klopt. En ook dit was gecheckt, maar wellicht ontbrak het aan de laatste informatie. Gezien de reactie in de raad liet Mellink zich even inpakken. Na de vergadering is op de website van Binnenlandse Zaken echter geconstateerd dat artikel 12 nog steeds bestaat. Mellink heeft de ochtend na de raadsvergadering met BZ gebeld en ook in dat telefoongesprek werd bevestigd dat dit zo is. De SP hoopt en verwacht, dat zowel de raadsleden als de wethouder en de ambtenaren dit artikel alvast bestuderen, zodat een artikel 12 procedure niet plotseling uit de lucht zal komen vallen. Liever nog hoopt de SP dat dit kan worden voorkomen. Want dan valt er niet zo veel meer te lachen.