Drukke SP Huurdersavond in Spijkenisse

12 mei 2013

Drukke SP Huurdersavond in Spijkenisse

Maandag 6 mei 2013 werd door de SP afdeling Spijkenisse een voorlichtingsavond georganiseerd voor mensen die geconfronteerd werden met de huurverhoging van 1 juli 2013. Met ruim 80 bezoekers kan van een behoorlijke opkomst worden gesproken. Wouter Groot Koerkamp van de SP 2e Kamerfractie was aanwezig om de verhogingen toe te lichten en de toehoorders te wijzen op de mogelijkheden van bezwaar. Daarnaast waren de woningcorporaties uitgenodigd om aanwezig te zijn en hun verhaal hierover te vertellen.

De Leeuw van Putten was vertegenwoordigd door de heer de Booij. Helaas waren de andere organisaties niet aanwezig. Wouter vertelde hoe de wet tot stand was gekomen en wat de gevolgen zijn voor de huurders. ballon Dhr. de Booij vertelde ook het eerlijke verhaal. Hij wordt geconfronteerd met een maatregel die hem door de strot wordt geduwd en waar hij absoluut niet op zit te wachten. De maatregel is immer niet in met belang van de woningcorporaties. Minister Blok bedacht een extra belasting voor de mensen met een laag inkomen. Zij huren bij woningbouwverenigingen. Daarbij veronderstelt hij dat die verenigingen geld zat hebben.
Hij legt die verenigingen een extra heffing op van ongeveer 2 miljard euro. Hij veronderstelt ook dat de

woning-bouwverenigingen dat direct van de plank in de belastingpot schuiven. Die veronderstelling is niet waar. Omdat de huur van huurders de enige bron van inkomsten is, moet het geld betaald worden uit een verhoging van de huur.
Dat betekent dat huurders naast de inflatiekosten ook nog eens extra moeten betalen. Huurders die wat meer verdienen worden extra gepakt. Daarmee dreigt een aantal huurders ook buiten de grens voor de sociale woningbouw te vallen. Sommige verhuurders passen de verhoging aan tot net onder de grens maar er zijn ook verenigingen in het land die dat niet doen. Dat betekent dat die mensen ook de huurtoeslag kwijt zijn. Die krijg je immers alleen als je onder een bepaalde grens blijft.
Voor Spijkenisse zou dit kunnen betekenen dat een aantal huurwoningen uit de voorraad sociale woningbouw wordt onttrokken. De vraag aan de
wethouder zal dan zijn hoeveel dat is en wat er aan gedaan zal gaan worden om aan de wettelijke norm te blijven voldoen.
Daarnaast raakt een aantal mensen in de problemen. Twee tientjes meer in de maand voor de huur betalen lijkt niet veel maar als je maandelijks tien euro overhoudt, kom je er de volgende maand tien tekort. Dat zijn er 120 voor een heel jaar. En volgend jaar gaat de huur weer extra omhoog want ook dan wil Minister Blok 2 miljard van de woningbouwcorporaties in de pot laten storten.
Duidelijk bleek deze avond dat zowel de SP als de Leeuw van Putten de regeling onverteerbaar vinden.
Sommige huurders hebben de brief te laat binnengekregen, hoewel deze op 26 april gedateerd staat. Geadviseerd werd bezwaar te maken omdat de huurverhoging minimaal 2 maanden van te voren schriftelijk kenbaar gemaakt moet worden. Het scheelt overigens maximaal 1 maand huurverhoging, maar toch…..
Nadat alle vragen beantwoord waren, konden de toehoorders formulieren voor bezwaar meenemen en aan de slag gaan.